상세 컨텐츠

본문 제목

송강 초대개인전 작가노트

o송강 온라인 갤러리(미술 작업)

by 송강 작가 2023. 12. 19. 07:42

본문


송강 초대개인전  작가노트



송강 작가 노트

Song Kang's Artist's Note



  이데올로기의 결박과 세계대전의 큰 상처를 겪은 뒤 문학과 미술은 그 순수성을 지켜내고자 하는 의도에서 순수시와  비구상미술, 추상화를 탄생시켰다.  구체적 주제와 내용을 회피하고 그 장르의 절대성을 성취하기 위한 범세계적 쏠림의 결과로 말미암아 작품은 점점 난해해졌다.  순수를 얻은 댓가로 인간적인 내용을 포기하고 예술을 잃어버렸다(제들마이어)라는 평판이 그것이다.  그후 독자와 문학 그리고 관객과 추상화 사이 생겨난 소원감에  팝아트적 가벼움이 생겨나게 되고.  작가들도 물론 생활인이기에 비구상과 구상, 현실과 작가정신  사이에서  때로 흔들리고 방향감을 잃기도 한다. 그럼에도 불구하고   '뼈와 살이 살아 있는 미술(들뢰즈), 예술과 비예술의 차이란 무엇인가 ( 제들마이어)' 라는 측면에서 작가는 늘 사유 속에 살아야 한다고 여겨진다.

After the bondage of ideology and the great scars of the world war, literature and art created pure poetry, non-conceptual art, and abstraction with the intention of protecting its purity.  As a result of a worldwide rush to avoid specific themes and contents and achieve the absoluteness of the genre, the work became increasingly difficult.  This is the reputation of giving up human content and losing art in exchange for pureness (Jedlemyer).  After that, the sense of estrangement between readers, literature, audience, and abstraction created a lightness of pop art.  Writers, of course, are living people, so they sometimes shake and lose direction between illusions and ideas, reality and writer's spirit. Nevertheless, it is believed that the artist should always live in thought in terms of "art with bones and flesh (deleuze), and what is the difference between art and non-art (Jedlemyer).





  평면과 입체 미술 가릴 것 없이 미술은 예술에 대한 일반인들의 이해와 상관없이 아름다움의 모습이 아니라 어느새  미학적 지식의 한 형태로 자리잡았고 아울러 과거의 아름다움이 아닌 신선함과 미학적 충격을 우선 가치로 삼게 되었다.  현대미술은 수십 년간을 지나며 사진과 비디오아트, 연극적 요소를 동반한 행위예술과 설치미술 등 타 장르를 굶주린 아귀처럼 모두 집어삼키며 그 몸집을 불렸다.  이러한 환경 속에서 시대정신은 과실의 토양처럼 튼실한 수확을 위한 필수 조건으로 삼는다.  작가는  현실 재현의 과정과 조형언어의 형식을 밟아 오르며 마침내 동시대의 고통스런 삶을 견뎌내는 개척자이자 주이상스(jouissance)를 통한 창작의 고락을 마땅히 감내하고 그 소명을 기꺼이 받는다. 굳어진 관습 일체에 대하여 저항하고 극복 정신으로  역사와 관행 속에서 미지의 세계를 자유롭게 열어보이는 사람이 작가이며,  시시각각 변하는 시대정신에 대한 개성적인  해석과  경직된 형식의 변형으로써 미적 창작을 실행한다.  

Regardless of the public's understanding of art, art, regardless of the public's understanding of art, has become a form of aesthetic knowledge.  Modern art has grown its size over the decades by devouring all other genres, such as photography, video art, performance art accompanied by theatrical elements, and installation art, like hungry monkfish.  In this environment, the zeitgeist makes it a prerequisite for a solid harvest like the soil of fruit.  The artist is a pioneer who finally endures the painful life of his time by stepping up the process of representing reality and the form of formative language, and is willing to endure the joys and sorrows of creation through juissance. It is the artist who resists all the hardened customs and freely opens the unknown world in history and practice with a spirit of overcoming, and implements aesthetic creation as a unique interpretation of the spirit of the times that changes from time to time and a rigid transformation.


데페이즈망(depaysement) 기법은 우리 주변이나 전통적 대상물을  전혀 다른 장소에 배치함으로써 이질적 모습, 기이한 상상의 공간을 초현실적으로 보여준다. 무에서 유를 창조함이 아닌 기존 질서의 재해석이라는 창작 방식을  통한  '낯설게 하기'기법은 문학 특히 시에서도 자주 쓰이며 새로운 관계 맺기를 통해 예술작품의 주요 요소인 알레고리와 신선함을 유발하는 남다른 효과가 있다.  본 작가는 여러가지 명화 속 등장 인물 등을 오마주 방식으로 21세기 현대적 환경에 재배치하여  스마트폰을 매일 사용하며 인터넷 공간을 넘나드는 현대인들과의 낯선 장면을 연출한다. 현대인들은 포노 샤피엔스(phono-sapiens)라고 불리울 정도로 이제 스마트폰 없이는 생활할 수 없는 마치 새로운 인간 종족으로 진화하고 있다.  

   동시대 포스트모더니즘의 특징 중 하나인 패러디 혹은 패스티시(혼성모방) 기법으로 화폭의 현실과 비현실 사이 가상현실(VR) 속에 차용된 대상들- 명화, 명소와의 만남은 새 생명을 받아 과거와 다른 새로운 의미, 다중적 의미의 모습으로 재탄생과 부활을 시도한다.

The depaysement technique surrealizes the space of heterogeneous appearance and bizarre imagination by placing traditional objects around us or in completely different places. The technique of "unfamiliarizing" through the creative method of reinterpretation of the existing order, rather than creating something out of nothing, is often used in literature, especially poetry, and has a unique effect of inducing alleles and freshness, which are the main elements of works of art through new relationships.  This artist rearranges characters from various famous paintings into the modern environment of the 21st century in an homage manner, uses smartphones every day, and creates unfamiliar scenes with modern people who cross the Internet space. Modern people are now evolving into a new human race that cannot live without smartphones to the extent that they are called phono-sapiens.  

   One of the characteristics of postmodernism, objects borrowed in virtual reality (VR) between the reality of the canvas and the reality of the canvas with parody or pasty (mixed imitation) techniques, famous paintings, and encounters with attractions, receive new life and attempt to be reborn and revived in the form of new and multiple meanings different from the past


ㅡㅡㅡㅡㅡㅡ
<송강  작가 프로필>
Song Gang Artist's Profile


갤러리 인사아트 등 개인전 17회
하와이국제교류전 등 단체전 97회
대한민국창조문화예술대상
신동아국제예술대전 최우수상 및 우수상
한류미술대전 우수상, 세계평화미술대전 우수상,
창작미술대전 동상, 한국미술국제대전 특별상,
구상전 입상, 겸재미술대전 특선 등 다수 수상

현)
KDA한국도슨트부회장, 강동미협
국제현대예술협회 이사,
신동아예술협회, 한류미술협회 초대작가
용산미협 등

이치저널과 강동송파 구민신문에
'송강 작가의 시를 그리다' 연재 중


작품  소장)
월간 에세이 사옥
자혜복지윈


<송강 송태한   문학 프로필>

시집:
우레를 찾다(2019),
퍼즐 맞추기(2016),
2인시집(1983) 등 다수

국제펜한국본부 이사, 한국문협 저작권옹호위원, 강동문협 이사,

연암 예술문학상 대상, 한국문학신문기성문학상,
시와표현기획시선 당선
중부문학상 등



17 solo exhibitions such as gallery and greeting art

97th Group Exhibition, including Hawaii International Exchange Exhibition

Korea Creative Culture and Arts Awards

Best and Excellence Award at the Shin Dong-A International Art Competition

Excellence Award at the Korean Wave Art Competition, Excellence Award at the World Peace Art Competition,

The statue of the Creative Art Exhibition, the Special Award of the International Art Exhibition of Korea,

Awarded a number of awards, including awards for the Gu Sang Exhibition and the Gyeomjae Art Exhibition

present)

KDA Korea Docent Vice Chairman, Kang Dong-mi Cooperative

Director, International Association of Modern and Contemporary Arts,

Shin Dong-A Art Association, Korean Wave Art Association Recommended Artist

Yongsan microcosm, etc

Ichi Journal and Gangdong Songpa Resident Newspaper are serializing "Drawing Poems."



Poetry books:

Finding Rain (2019), Puzzling (2016), Two-person Poems (1983), etc

Director of the Korea International Pen Headquarters, copyright protection committee member of the Korean Literature Association, director of the Kang Dong Moon Association,

Yeonam Art Literature Award, Korean Literature Newspaper Kiseong Literature Award, City and Expression Planning View Elections, etc






◇○●□■◇



관련글 더보기